ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków, tel.: 67 255 22 40
plenfrderu
Odtwarzacz
×

Ostrzeżenie

Wystąpił błąd podczas wczytywania komponentu: com_rstbox, Nie znaleziono komponentu..

     Wśród wielu zadań, powierzonych do realizacji organowi Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Czarnkowie, znajduje się kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych społeczeństwa. Promocja zdrowia od wielu lat stanowi priorytet naszych działań w trosce o jakość życia mieszkańców powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego, ze szczególnym ukierunkowaniem na dzieci i młodzież. W związku z powyższym realizacja działalności edukacyjnej prowadzona jest poprzez różnego rodzaju szkolenia, warsztaty, festyny angażujące młode pokolenie w ciekawe projekty i umożliwiające poznanie czynników oddziaływujących na zdrowie. Ważną inicjatywą są działania ukierunkowane na propagowanie zdrowego stylu życia, zwracające uwagę na korzyści wynikające z racjonalnego odżywiania i zachęcające do aktywnego spędzania czasu wolnego. W swoim głównym zamierzeniu podejmowanie tego typu inicjatyw ma na celu zapobieganie nadwadze i otyłości, a w przyszłości również wielu chorobom dietozależnym, mając tu na myśli nadciśnienie tętnicze, choroby serca czy nowotwory przewodu pokarmowego.

     Dzieci i młodzież naszego powiatu uczestniczą od 2009r. w realizacji projektu informacyjno-edukacyjnego „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy”, który swoim zasięgiem objął dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz młodzież klas gimnazjalnych, czyli dwa bardzo ważne dla rozwoju psychofizycznego człowieka okresy życia. W czerwcu, bieżącego roku, odbyły się zajęcia skierowane dla młodszej grupy środowiska oświatowego - festyn i piknik rodzinny, które przebiegały pod znakiem integracji dzieci z rodzicami podczas udziału we wspólnych konkurencjach (wzięło w nich udział łącznie ok. 300 osób) i okazały się najlepszą formą dotarcia do tej grupy wiekowej. Uczniowie klas gimnazjalnych uczestniczyli w IV Powiatowym Konkursie Wiedzy o Zasadach Zdrowego Stylu Życia (do uczestnictwa stanęło 10 trzyosobowych drużyn ze szkół podstawowych z terenu powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego), wojewódzkim konkursie na plakat pod hasłem „Bądźmy zdrowi” oraz szkoleniu z zakresu zasad prawidłowego żywienia, przygotowywania jadłospisów, czytania etykiet umieszczanych na opakowaniach środków spożywczych, zaburzeń odżywiania i aktywności ruchowej. W celu utrwalenia zagadnień projektowych realizowanych w czasie szkoleń i spotkań uczestnicy otrzymali materiały edukacyjne i gadżety (m.in. poradniki, koszulki, smycze do telefonów). Ponadto rozdane zostaną cenne nagrody rzeczowe za konkurs wojewódzki.

     Realizacja programów, przez Państwową Inspekcję Sanitarną, gwarantuje wszechstronne podejście do profilaktyki, dlatego warto również wspomnieć o innych projektach: „Trzymaj Formę!” - inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o dwukierunkowym podejściu: zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną; programy "Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce", przedszkolnej edukacji antytytoniowej "Czyste Powietrze Wokół Nas”, antytytoniowej edukacji zdrowotnej dla IV klas szkoły podstawowej pt. „Bieg po zdrowie”; projekty „Młodzieżowi Liderzy Zdrowia” - kontra tytoń – kontra HIV; realizacja "Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS”; akcja informacyjno – edukacyjna „Bezpieczne Walentynki” dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, zwracająca uwagę młodzieży na zagrożenia wynikające z ryzykownych zachowań w kontekście zakażeń HIV i choroby AIDS oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową; program edukacyjny „Moje Dziecko Idzie do Szkoły” kierowany do dzieci mających rozpocząć naukę w szkole oraz ich rodziców - głównym celem programu jest ukształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności prozdrowotnych wśród rodziców i uczniów; działania edukacyjne adresowane do różnych grup docelowych, w szczególności do dzieci, młodzieży i rodziców na temat zagrożeń wynikających z używania środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych; Program „Wiem – nie biorę! Jestem bezpieczny”, którego celem jest wzrost świadomości społecznej na temat wpływu narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych na funkcjonowanie organizmu ludzkiego; „Wybierz Życie - Pierwszy Krok” Program edukacyjny poświęcony profilaktyce zakażeń HPV i raka szyjki macicy dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

     Nie zapominamy również o seniorach, dla których odbyło się spotkanie, w ramach akcji „Bezpieczny Senior”, które pozwoliło uzyskać informacje nt. zmian następujących z wiekiem w działaniu układu pokarmowego, wytycznych dotyczących zasad prawidłowego żywienia, omówiono zapotrzebowanie na energię oraz składniki pokarmowe, w tym składniki mineralne, witaminy, przedstawiono proporcje niezbędnych w codziennej diecie grup produktów spożywczych w oparciu o zasady piramidy żywienia, a ponadto zasady przygotowywania jadłospisów, przedstawiono również informacje nt. drugiego czynnika prozdrowotnego, a mianowicie aktywności ruchowej. W miesiącu wrzesień zorganizowaliśmy w naszej stacji wystawę grzybów pt. „Poznaj grzyby – unikniesz zatrucia”, w trakcie której grzyboznawca PSSE Czarnków przedstawił różne rodzaje grzybów, informował o ich budowie, cechach identyfikujących najważniejsze grzyby jadalne i podobne, często z nimi mylone trujące odpowiedniki, o zasadach zbierania grzybów, ich znaczeniu w ekosystemie, a także uczył zwiedzających, jak rozpoznawać poszczególne gatunki grzybów. Na początku listopada zostały przeprowadzone wspólne działania edukacyjno-informacyjne wśród lokalnej społeczności. Pracownik Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Czarnkowie z przedstawicielami Komendy Powiatowej Policji w Czarnkowie oraz Szkoły Prowadzonej przez Edukację Lubasz w Lubaszu (klasy mundurowe) prowadzili akcję na temat szkodliwości palenia tytoniu, zachęcając osoby palące do rzucenia tego nałogu. A w dniu 27 listopada 2017 r. w auli internatu Szkół im. I. J. Paderewskiego prowadzonych przez Edukację Lubasz odbył się VIII Powiatowy Konkurs Wiedzy o Uzależnieniach dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

     Mamy ogromną nadzieję, że powyższe przedsięwzięcia stały się źródłem, z którego odbiorcy mogli czerpać wiedzę dla zachowania dobrego stanu zdrowia.


Kilka porad dotyczących żywienia w okresie zimowym:

• W zimowej diecie bardzo ważna jest odpowiednia liczba posiłków - powinny być co najmniej cztery. Spożywając potrawy co 3-4 godziny, ułatwiamy organizmowi utrzymać równowagę cieplną;
• Powinniśmy dostarczać odpowiednią ilość węglowodanów . To właśnie z tych związków powinno pochodzić 50 procent energii. Węglowodany złożone (ziemniaki, kasza, pieczywo pełnoziarniste) wolno się trawią, w związku z tym organizm dłużej nie czuje potrzeby spożywania kolejnego posiłku;
• W naszej diecie nie może zabraknąć warzyw i owoców zawierających witaminy A, C i E, które zwiększają odporność organizmu oraz regulują jego metabolizm. Niestety zimą, rośliny te bardzo często są wątpliwej jakości. Jeśli chodzi o owoce, to sięgnijmy po jabłka i gruszki. Bez obaw można je jeść przez całą zimę. Możemy też zabezpieczyć się latem. Zamrozić świeże owoce, a później ciesz się ich smakiem zimą. Nie obawiajmy się, że mrożonki są niezdrowe i pozbawione składników odżywczych. Utrata witamin i minerałów podczas zmrożenia jest minimalna i bez wątpienia będą one lepsze niż owoce, które znajdziemy w sklepie. W przypadku warzyw najlepiej jeść warzywa korzeniowe (marchewka, buraki, pietruszka, seler), warzywa cebulowe (cebula, czosnek, por), warzywa strączkowe (fasola, groch, ciecierzyca, soczewica), warzywa kapustne (kapusta biała i czerwona oraz brukselka). Warto również sięgnąć po kiszonki – kapustę i ogórki kiszone. Mają zbawienny wpływ na florę jelitową, a więc wspomagają procesy trawienne oraz wzmacniają układ odpornościowy. 
Świetnym sposobem na dostarczenie witamin oraz rozgrzanie organizmu jest picie soków z czarnej porzeczki oraz dzikiej róży. Natomiast gorąca zielona herbata jest źródłem flawonoidów, które nie tylko zwalczają wolne rodniki, ale także wykazują działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe;
• Produkty zawierające magnez i witaminy z grupy B. Niedobory tych składników powodują pogorszenie samopoczucia, które i tak jest obniżone ponurą aurą za oknem i brakiem promieni słonecznych. Zwiększone zapotrzebowanie na magnez występuje u osób prowadzących stresujący tryb życia oraz pijących duże ilości kawy. Świetnym źródłem magnezu w diecie są: banany, gorzka czekolada oraz orzechy (włoskie, laskowe, ziemne);
• Powinniśmy pamiętać o dostarczeniu organizmowi składnika mineralnego - żelaza, który jest składnikiem hemoglobiny. Jego niedobór powoduje anemię, która objawia się zmęczeniem, osłabieniem odporności, wypadaniem włosów, pękaniem w kącikach ust. Aby dostarczyć odpowiednią dawkę żelaza, należy spożywać mięso oraz produkty pochodzenia zwierzęcego, jak: jaja, sery, mleko. Niewielkie ilości żelaza znajdują się w warzywach koloru zielonego - brokuły, szpinak, sałata, jarmuż, natka pietruszki, koperek;
• Zimą nie wolno zapominać o spożywaniu odpowiedniej ilości wody. Pora roku nie ma w tej kwestii żadnego znaczenia, powinniśmy wypijać codziennie dwa i pół litra płynów. Niedobór wody w organizmie jest jedną z przyczyn występowania suchej skóry.

źródło: https://portal.abczdrowie.pl


Unikaj tytoniu, alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych.


Substancje psychoaktywne działają na układ nerwowy, powodując zmiany nastroju, postrzegania, świadomości oraz zachowania. Ich zażywanie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego oraz zwiększyć ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób i uzależnienia.
Z przeprowadzonych badań wynika, że  90 proc. polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprez.

• PALENIE PAPIEROSÓW jest najczęstszą przyczyną przedwczesnych zgonów w Polsce. Na świecie, na choroby spowodowane paleniem tytoniu, co 5 sekund umiera człowiek.
- przyczyna zachorowań na choroby nowotworowe, choroby układu oddechowego i krążenia, rak płuc, gardła, przełyku;
- szkodliwe jest nawet przebywanie w pomieszczeniach przesyconych zapachem dymu tytoniowego;
- odstawienie papierosów jest najskuteczniejszym sposobem zmniejszenia ryzyka zachorowania, a nawet przedwczesnej śmierci z powodu chorób odtytoniowych.
Rzucenie palenia i utrzymanie abstynencji ułatwia pomoc specjalistów. 

• ALKOHOLIZM to stale postępujące, przewlekłe schorzenie. Uzależnienie od alkoholu powoduje szereg groźnych dla zdrowia i życia powikłań;
- szacuje się, że 6% zgonów wśród ludzi poniżej 75. roku życia oraz 20% poważnych chorób i urazów, wymagających leczenia w szpitalu ma związek z alkoholem. Nawet jednorazowe nadużycie alkoholu może prowadzić do groźnego dla zdrowia zatrucia;
- psychoterapia to podstawa leczenia alkoholizmu. Alkoholik zmiany musi rozpocząć od samego siebie. Psycholog, często ze wsparciem ze strony psychiatry, mogą pomóc zrozumieć drogę jaką należy przejść, aby zerwać z nałogiem i zachować abstynencję.

• DOPALACZE - pod przykrywką wspaniałych doznań, dilerzy sprzedają „imitacje szczęścia”, które najczęściej prowadzą do uzależnienia, zatruć, chorób (często psychicznych), a nawet zgonów;
- dopalacze zawierają zazwyczaj nieznane i nieprzebadane substancje psychoaktywne, które mogą być bardzo toksyczne. Każdego roku odnotowuje się wiele przypadków silnego, wymagającego pomocy medycznej zatrucia dopalaczami;

- 800 060 800 – bezpłatna, całodobowa infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego. Pod tym numerem telefonu można uzyskać informacje na temat negatywnych skutków zażywania dopalaczy oraz o możliwościach leczenia. Infolinia jest także przeznaczona dla rodziców, którzy mają wątpliwości, czy ich dzieci zażywają dopalacze.

źródło: materiały GIS


PODSUMOWANIE realizacji Projektu „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy” w powiecie czarnkowsko-trzcianeckim w roku 2017

 

Mapa strony

Pliki do pobrania

Kontakt

PSSE w Czarnkowie
ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków
tel: 67 255 22 40
fax: 67 255 82 36
e-mail:  psse.czarnkow@pis.gov.pl
Godziny pracy: 7:25 – 15:00 (dni robocze)
TELEFON ALARMOWY: 608 636 590

Archiwum

Statystyki odwiedzin

Odwiedza nas 11 gości oraz 0 użytkowników.

Dzisiaj
Wczoraj
W tym miesiącu
Razem
161
420
21883
308567

Mapa zagrożeń